سنگ به موادی از پوسته زمین اطلاق می‌شود که از یک یا چند کانیکه با یکدیگر پیوند یافته‌اند، درست شده‌است.

سنگ یا خاک 

از نقطه نظر زمین شناسی، سنگ به موادی از پوسته زمیناطلاق می‌شود که از یک یا چند کانیکه با یکدیگر پیوند یافته‌اند، درست شده‌است. در مقابل خاکتوده‌ای از ذرات با دانه‌های منفصل یا دارای پیوند سست است که بر اثر هوازدگیسنگ‌ها و به طور برجا تشکیل شده‌است.

بعضی از سنگ ها ،براثر ته نشین شدن مواد داخل آب به وجود می آیند .به این نوع سنگ ها ،سنگ های رسوبی می گویند.از جمله سنگ های رسوبی  می توان از  سنگ آهک ،ماسه سنگ ، سنگ نمک نام برد.محیط های رسوبی محل منلسبی برای ایجاد فسیل هستند .فسیل ها آثار و بقایای جانوران گذشته اند که بیش تر از همه در سنگ های آهکی که دانه ریزند وجود دارند .

گروهی از سنگ ها بر اثر سرد شدن مواد بسیارداغی که قبلا در زمین بوده اند به وجود می آیند.به این سنگ ها،سنگ های آذرین می گویند .

با این که بیش تر سنگ های پوسته زمین آذرین هستند،ولی بیش تر سنگ هایی که در سطح زمین می بینیم رسوبی اند.اگر مواد مذاب در داخل زمین سرد شوند سنگ آذرین با بلور درشت تشکیل می شود و اگر مواد مذاب در سطح زمین سرد شوند سنگ آذرین بیرونی با بلورهای ریز تشکیل می شود .

سنگ های دگرگون : بعضی از سنگ های رسوبی یا آذرین در اعماق زمین وقتی گرما و فشار زیادی را تحمل می کنند شکل قبلی خود را از دست می دهند به همین دلیل به این سنگ ها سنگ های دگرگون شده می گویند .

کانی ها:به مواد جامدی که به طور خالص از کره ی زمین به دست می آیند و موجودات زنده در به وجود آمدن  آن ها دخالتی ندارند،کانی می گویند. پس کانی ها مواد طبیعی و غیر آلی،متبلور و جامد هستند .

سنگ آهک  پس از دگرگون شدن به سنگ مرمر تبدیل می شود .

ماسه سنگ پس از دگرگون شدن به کوارتز تبدیل می شود .

خواص طبی الماس

استفاده از آن یعنی به صورت گردنبند تقویت کننده قلب است، در کتاب مخزن الادویه نوشته شده اگر الماس را بر شکم ببندید، ناراحتی و مشکلات دستگاه گوارش را دور کرده و هضم را آسان می کند، هم چنین معده را تقویت می نماید.  

خواص طبی یاقوت

ناراحتی های معده از او دور شده و به مغز طاقت و قدرت می دهد، در مقابل نیش گزندگان پادزهر بوده اگر نزدیک چشم نگاه داشته ،تمام امراض و شکایات چشم را دور می سازد، اگر نزدیک دهان باشد بوی بد دهان را از بین می برد، خوف و ترس را از بین می برد.

خواص طبی زمرد

هر کسی زمرد را به همراه داشته ، ناراحتی و درد معده او را درمان می نماید، حرکت نبض را تیز و عادی می سازد، روح را تقویتی نماید.

خواص طبی مروارید

مروارید مفرح و باعث لطافت قلب و روح بوده و به تمامی بدن سرایت می کند. امراض و بیماریهای معده، قلب، جگر، را شفا می بخشد. برای بیماریهای کلیه، مفید بوده و آن را درمان می کند، کلیه سنگهای بدن را بوسیله ادرار دفع می کند. 

منبع : وب سایت پارسی طب – مرجع طب سنتی و سلامت